Search
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Mariët ter Veld

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Mariët ter Veld

Acht koffie-prominenten zetten stappen naar een duurzamere, eerlijkere koffiewereld. En ze vertellen hoe je als koffieliefhebber zelf een groene stap kunt maken.

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE

Mariët ter Veld is Marketing Manager voor Café Intención, de Fairtrade én biologische koffie in het opvallende gele pak.

Wat is de beste koffie?
‘Wij vinden dat je voor de lekkerste arabicabonen in Peru en Honduras moet zijn. De hoogvlaktes van die landen bie­ den de perfecte groeiomstandigheden voor deze koffieboon: een nat klimaat, een constante temperatuur – de hoogte vormt de ideale leefomgeving voor koffieplanten. Voor de lekkerste smaak moeten ook de leefomstandigheden van de boer kloppen. Met ons Fairtrade pro­ gramma verdienen boeren een eerlijke prijs zodat zij zich kunnen richten op een betere toekomst voor hun bedrijf en gezin. Biologisch telen zorgt voor een betere biodiversiteit en een gezondere bodem. Voor de lange termijn is de optelsom van Fairtrade en biologisch voor Café Intención doorslaggevend. Met veel liefde en aandacht kun je mooie koffie telen, maar dat is niet genoeg. Een betere oogst per vierkante meter zorgt voor een betere prijs, maar het kost ook iets. In de toekomst zal een eerlijke kop koffie meer gaan kosten, omdat het niet anders kan.’

Hoe smaakt Café Intención koffie?
‘We zijn een leverancier van allemans­ vrienden, iedereen vindt onze koffies lekker. Onze arabicabonen uit Peru heb­ ben een chocolaatje en zijn een tikje kruidig. Dat is waar wij Nederlanders dol op zijn. De bonen uit Honduras zijn wat bloemiger, wat notiger. Op die smaken is onze koffiemelange gebaseerd. Met als voordeel dat we seizoensinvloeden kun­ nen opvangen, en de smaakverschillen per land. Café Intención verkopen we in Nederland bij Albert Heijn, biologisch en Fairtrade. Een zowel duurzame als verantwoorde koffie.’

Fairtrade pionier

Wie is die lachende boer op jullie verpakkingen?
“Vanaf het begin van Café Intención wilden we de koffieboer centraal stellen. Ook onze verpakking moest dat verhaal vertellen. Daarom zie je Martin Melendez, een van onze koffieboeren, ook al jarenlang op onze producten terug. Hij zegt: “koffie is ons leven”. En dat is waar het voor ons om draait. Dat de koffieboer een leefbaar inkomen heeft. Dus een eerlijke prijs krijgt voor zijn teelt. Dat is belangrijk, omdat hij dan ook weer kan investeren in de plantage zelf. Om te zorgen dat ze werken met een gezonde bodem. Zodat ze ook weer een betere oogst hebben. En dat ze mensen in dienst kunnen nemen als het oogsttijd is. Want koffiebonen rijpen vrijwel allemaal op hetzelfde moment. Dan moet je wel mensen kunnen inhuren om te kunnen oogsten. Als je daar geen geld voor hebt, dan gaat een deel van de oogst verloren. Dus het begint gewoon bij die koffieboer.’

Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis?
‘Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer van J.J. Darboven, een Duits familiebedrijf, dat al meer dan 150 jaar bestaat. Een van de nazaten, Albert Darboven, reisde af naar de hooglanden van Peru en Honduras. Daar bezocht hij verschillende koffieplantages, vooral met mooie arabica-bonen. Hij raakte er zo onder de indruk dat hij besloot om de eersteklas groene koffie te verbinden met een betere wereld: biologisch, fair en harmonisch. Het resulteerde in Café Intención, een Fairtrade en biologisch koffiemerk dat zich richt op duurzaamheid en eerlijke handel. Niet voor niets staat daarom op de knalgele verpakkingen van Café Intención de tekst: de Faitrade Pionier. Wat we daar allemaal nog steeds doen zie je terug op onze verpakkingen. Met de Fairtrade-code kun je zien met welke boeren wij al jarenlang een relatie hebben. En wat er daar is veranderd door de extra premies die zij krijgen boven op een minimum koffiebonenprijs. Daarnaast ondersteunen we verschillende projecten, bijvoorbeeld via het Honduras Education Life Project (H.E.L.P). Zeshonderd boeren zijn daarbij aangesloten, we verlenen hulp bij de teelt tot tandheelkundige zorg en warm eten voor kinderen op school.’

Hoe drink je zelf je koffie?
“Ik werk al best lang voor J.J. Darboven, dus ben inmiddels fan van mooie koffies. Thuis zet ik het liefst koffie van de Crema Aromatico-bonen. Op die verpakking zijn drie van de vijf boontjes ingekleurd. Dat geeft de sterkte aan. Het is een milde bonenkoffie met een mooie crema laag. Dat is mijn favoriet, die drink ik zwart. En soms na het eten maak ik een espresso. En als ik op kantoor of van huis ben, kies ik ook wel eens voor een lekkere flat white met een beetje opgeschuimde melk.’

Café Intención Crema Aromatico bonen

Hoogwaardige Fairtrade en biologische arabicaebonen met een volle, zachte en licht kruidige smaak.
Bestel via ah.nl

Café Intención Fuerte snelfiltermaling

Filterkoffie met een intense smaak, de arabicabonen komen van boeren- coöperaties uit midden- en Zuid- Amerika. Biologisch en Fairtrade.
Bestel via ah.nl