Search
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Daniëlle de Lange

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Daniëlle de Lange

Acht koffie-prominenten zetten stappen naar een duurzamere, eerlijkere koffiewereld. En ze vertellen hoe je als koffieliefhebber zelf een groene stap kunt maken.

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE

Daniëlle de Lange is Marketing Manager Benelux van het Zwitserse Delica, in Nederland vooral bekend van de capsules van Café Royal.

Sarah Sot

Ze werkt nauw samen met Sustainability Manager Sarah Sot.

 

Café Royal wil het duurzaamste koffiemerk worden, vertel!
‘Ook voor ons valt er nog genoeg te verbeteren, al zijn we goed op weg. Bijvoorbeeld door voor onze capsules tachtig procent gerecycled aluminium te gebruiken. Ook zijn alle capsules Rainforest Alliance gecertificeerd. We compenseren onze CO2­uitstoot voor de volle honderd procent. We willen graag koffieliefhebbers helpen een betere keuze te maken. Dat doen we door te vertellen wat we goed doen. En door te kiezen voor de lange termijn: door in onze koffielanden de juiste omstan­digheden te creëren en een eerlijke prijs te betalen voor de koffie, zodat de boeren een hogere levensstandaard krijgen. Dit doen we door een directe sa­menwerking met de boe­ren. Vanuit Delica en Café Royal hebben we de ambitie ons daar echt voor in te zetten.’

Wat is jullie grootste uitdaging?
‘Greenwashing is een probleem en daarom proberen we zo trans­ parant mogelijk uit te leggen wat we doen. We werken in zeer uitdagende landen, er is corruptie en de over­ heid is er lang niet altijd stabiel. En dan hebben we ook nog eens te maken met klimaatveranderingen. Al onze capsules hebben het Rainforest Alliance keurmerk. Dat is een ambitieus certificaat, met strikte eisen met betrek­ king tot ontbossing en biodiversiteit en met inbegrip van sociale omstandighe­ den. Er zijn talloze gezinnen in de landen van origine afhankelijk van de productie van koffie. Jij als consument in Nederland kunt altijd een duurzamere koffiekeuze maken. Al koop je maar eens per maand of zo nu en dan duurzamere koffie, dat maakt toch verschil.’

Wat betekent duurzaamheid voor Delica?
Sarah: “Op de plantages hebben we ook zelf koffiebessen geplukt. Ik weet dus zelf hoe moeilijk dit is. Als je een zak van 60 kilo op je schouders draagt, is zelfs het op je schouders zetten al moeilijk, laat staan ​​er drie uur mee lopen om het naar het volgende station te brengen om het te laten verwerken. Maak je dat mee, dan waardeer je echt elke boon. Daarom zeggen we bij Delica ook dat we geen koffie weggooien. We maken zoveel mogelijk duurzame en eerlijke koffie – juist omdat er zoveel werk in zit. En deze waardering willen we teruggeven aan de mensen die het produceren.’

Wat herinner je je het meest van je reizen?
Sarah: ‘De ontvangst bij boeren was vaak hartverwarmend, zeker toen ik er voor een tweede of derde keer kwam. Dan voelt het echt als familie, je wordt bij ze uitgenodigd, slaapt in hun bedden, en ontdekt dat een dun matras in een houten hut ook supercomfortabel kan zijn na twaalf uur werken in de zon en regen. Je voelt je zo welkom in hun huis, we eten met elkaar, we zitten bij elkaar. Dan spreek je elkaar ook echt. En durven ze ook te vertellen wat hen uitdaagt. Een mooi voorbeeld vond ik dat wij het vrij normaal vinden om van baan te wisselen, maar dat is voor hun onbegrijpelijk. Zij wisselen niet, hun werk is hun leven. Daarnaast gaat het om vertrouwen. Wij moeten ze vanuit Europa niet vertellen wat ze moeten doen, we moeten juist naar ze luisteren en ervaren waar ze tegenaan lopen. Zo bezocht ik een plantage waar ze geen water hadden, ze moesten kilometers lopen om het te kopen, want het water uit de bron in de buurt was niet drinkbaar. Maar daar hadden ze niet altijd tijd voor. Dus hadden ze veel buikpijn, zeker de kinderen. Wij hebben toen als project waterfilters voor de gemeenschap gekocht omdat ik dat daar zelf ervaren had. Een van de boerinnen van toen, ontmoette ik afgelopen jaar weer. Ze was zo blij dat haar kinderen niet meer ziek werden. Als koffiebrander is onze focus om duurzaamheid te waarborgen in onze eigen toeleveringsketens. We geloven dat als we de kwaliteit en productiviteit verbeteren, dit ook een positieve invloed zal hebben op de leefomstandigheden van de boeren. Maar soms moeten we een beetje de rol van de overheid op ons nemen en zorgen voor betere infrastructuur of gezondheidszorg als dit ontbreekt. Onze boeren moeten onder goede omstandigheden kunnen leven, met hun basisbehoeften vervuld. En eerlijk gezegd. Als de mensen daar goed behandeld worden en we in de toekomst met ze verder willen, dan moeten we ervoor zorgen dat ze zich goed voelen en gelukkig zijn. Ik denk dat dat een van de dingen is die je leert als je ze bezoekt. Wanneer je in Europa blijft, maak je deze dingen niet mee.’

Een kijkje in de toekomst van Delica, wat gebeurt er?
Daniëlle: ‘Ons Zwitserse moederbedrijf is gaan kijken naar een duurzamere oplossing voor het recyclen van koffiecapsules, toen kwamen ze met het initiatief CoffeeB, een wereldinnovatie als je kijkt naar hoe we in de toekomst koffie kunnen drinken, zonder verpakking. Waarbij je, net zoals bij de capsules, uitgaat van 1 enkele portie. De CoffeeB ballen hebben het voordeel dat ze relatief weinig koffie bevatten. Maar 5,5 gram en dat is veel minder bijvoorbeeld bij een filterkoffie- of espressomachine, waarbij je al snel zo’n 9 gram aan koffie per zetbeurt gebruikt. CoffeeB heeft dus een minder negatieve milieu-impact. En ook geen capsule meer die een afvalprobleem veroorzaakt. Echt zero waste, want daarna gebruik je de CoffeeB bal als compost in je tuin of plant. Een prachtig circulair systeem. In Zwitserland, Frankrijk en Duitsland is het inmiddels gelanceerd, Nederland zal waarschijnlijk volgen. Overigens zijn alle smaken van CoffeeB ook gecertificeerd met Rainforest Alliance of met het Fairtrade biologische label.’

En welke koffie drinken jullie zelf het liefst?
Sarah: ‘Tegenwoordig drink ik zwarte koffies, maar toen ik hier begon te werken dronk ik alles nog met melk, om de koffiesmaak wat af te zwakken. Maar toen ik hier ging werken, leerde ik wat een goede kwaliteitskoffie was en hoe die moest smaken. Dus nu drink ik zwart, want dan alleen proef je de pure koffiesmaak, meestal kies ik voor een Fairtrade bio variant. En die zet ik bij voorkeur met een filterapparaat of ik drink ‘m in de Lungo-capsule versie of als CoffeeB.’
Danielle: ‘Onze smaakvoorkeur delen we, dat is wel grappig. Ik sta er ook nog steeds van versteld hoeveel nuances er in koffiesmaken zijn. Als je naar wijn kijkt, heb je zo’n 300 tot 400 nuances, maar bij koffie heb je er wel 800. Dat vind ik indrukwekkend. Er valt zoveel te vertellen en proeven, zo vind ik single origens Arabica koffies vaak wat zuurder dan bijvoorbeeld een robusta, die een meer een rokerige smaak heeft. Er zijn wel oneindig veel verhalen en smaken waar je over kunt vertellen bij koffie.’

Cafe Royal Lungo Classico capsules

Deze charismatische lungo heeft een romige textuur en zachte aroma’s van jonge koffie- bloesem. De capsules zijn gemaakt van 80% gerecycled aluminium. RFA gecertificeerd en 100% CO2-gecompenseerd.
Bestel via ah.nl