Search
Koffiekenners

Elke dag een beetje beter

Tekst
Ico van Rheenen
Illustraties
Alvaro Tapia Hidalgo
Koffiekenners

Elke dag een beetje beter

Marco Dijkema is marketingmanager bij Segafredo Zanettie Nederland dat onlangs Storia koffie lanceerde

Tekst
Ico van Rheenen
Illustraties
Alvaro Tapia Hidalgo

Segafredo Storia is een eerbetoon

Segafredo Storia is een eerbetoon aan iedereen die ervoor zorgt dat mensen duurzaam kunnen genieten van premiumkoffie, zegt het koffiemerk over dit nieuwe blockchain initiatief. Storia is biologisch. Is Rainforest Alliance gecertificeerd. Is volledig transparant en traceerbaar. Én is een 100% arabica single origin. Da’s een hoop. En dat is goed. Wat zijn de duurzaamheidsplannen van Segafredo in het algemeen – naast die voor Segafredo Storia?

Aan welke punten werkt Segafredo om op korte en lange termijn (nog) duurzamer te worden? ‘Bij Segafredo willen we het elke dag een beetje beter doen’, vertelt Marco Dijkema. ‘Recent hebben we een zilver rating bij Ecovadis mogen behalen op het gebied van duurzaamheid. De volgende stap is om goud te halen. We zijn bezig met het verduurzamen van onze fabriek in Groningen en maken de overstap naar elektrische auto’s. Op lange termijn willen we de meeste van onze koffieblends CO2-neutraal maken en compenseren.

Daarbij hanteren we science-based climate targets en moedigen we onze partners aan om hiermee ook te starten

Hoe intensiveren jullie het contact met de bron, met de boeren en coöperaties?

‘Doordat we koffieplantages in eigen beheer hebben is het relatief gemakkelijk contact te leggen met koffieboeren en -coöperaties. Daarnaast helpen we met de Zanetti Onlus Foundation minderjarigen die in moeilijke omstandigheden leven. Door nationale en internationale projecten te steunen die gericht zijn op voedsel en gezondheidszorg, psychologische steun, gastvrijheid en onderwijs.’

Wat doe je als marketeer om onderscheidend te zijn van andere koffiemerken?

De kansen die hier liggen proberen we te benutten door met nieuwe en innovatieve producten te komen. Een concreet voorbeeld is natuurlijk de lancering van Segafredo Storia, een unieke koffie met traceerbaarheid door middel van blockchain technologie.’