Marco Dijkema is marketingmanager bij Segafredo Zanettie Nederland dat onlangs Storia koffie lanceerde
Segafredo Storia is een eerbetoon aan iedereen die ervoor zorgt dat mensen duurzaam kunnen genieten van premiumkoffie, zegt het koffiemerk over dit nieuwe blockchain initiatief. Storia is biologisch. Is Rainforest Alliance gecertificeerd. Is volledig transparant en traceerbaar. Én is een 100% arabica single origin. Da’s een hoop. En dat is goed. Wat zijn de duurzaamheidsplannen van Segafredo in het algemeen – naast die voor Segafredo Storia?
Aan welke punten werkt Segafredo om op korte en lange termijn (nog) duurzamer te worden? ‘Bij Segafredo willen we het elke dag een beetje beter doen’, vertelt Marco Dijkema. ‘Recent hebben we een zilver rating bij Ecovadis mogen behalen op het gebied van duurzaamheid. De volgende stap is om goud te halen. We zijn bezig met het verduurzamen van onze fabriek in Groningen en maken de overstap naar elektrische auto’s. Op lange termijn willen we de meeste van onze koffieblends CO2-neutraal maken en compenseren.
Daarbij hanteren we science-based climate targets en moedigen we onze partners aan om hiermee ook te starten
‘Doordat we koffieplantages in eigen beheer hebben is het relatief gemakkelijk contact te leggen met koffieboeren en -coöperaties. Daarnaast helpen we met de Zanetti Onlus Foundation minderjarigen die in moeilijke omstandigheden leven. Door nationale en internationale projecten te steunen die gericht zijn op voedsel en gezondheidszorg, psychologische steun, gastvrijheid en onderwijs.’
De kansen die hier liggen proberen we te benutten door met nieuwe en innovatieve producten te komen. Een concreet voorbeeld is natuurlijk de lancering van Segafredo Storia, een unieke koffie met traceerbaarheid door middel van blockchain technologie.’