Search
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Chiara Scirè

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Chiara Scirè

Acht koffie-prominenten zetten stappen naar een duurzamere, eerlijkere koffiewereld. En ze vertellen hoe je als koffieliefhebber zelf een groene stap kunt maken.

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE

Chiara Scirè is brand manager Benelux bij Lavazza. Met Veronica Rossi, de sustainability senior manager in Italië, werkt ze aan een duurzamere koffiewereld. 

Hoe vertellen jullie het duurzame verhaal van Lavazza?
Chiara: ‘Het eerste initiatief is Blend for Better. Dat behelst hoe wij als Lavazza omgaan met maatschappelijk verant­ woord ondernemen. Het betekent dat we er alles aan doen om koffie van topkwaliteit te produceren, waarbij we altijd onze principes op het gebied van duurzaamheid in gedachten houden. Als koffieliefhebbers het Blend for
Better­logo op onze verpakkingen zien, weten ze dat ze een merk kiezen dat aansluit bij hun waarden en duur­zaamheidsdoelstellingen. En die bood­schap vertellen we ook op onze socials. Daarnaast hebben we het Coffee Defenders­programma dat zich richt op duurzame koffieconsumptie en positieve veranderingen in de horecabranche.’

En wat doet de Lavazza Foundation?
Veronica: ‘Deze is opgericht met als doel het beschermen van koffie en de gemeenschappen waar koffie wordt verbouwd. Wij willen een kwaliteitspro­ duct leveren voor consumenten die het milieu respecteren en beschermen. Met oog voor een duurzame sociale en economische ontwikkeling op de lange termijn. Daarom investeren we in pro­ jecten die zich bezighouden met oplei­ ding en goede landbouwpraktijken om de koffiekwaliteit en oogstopbrengsten te verbeteren. Ook kijken we naar programma’s met sociale duurzaam­ heidsdoelstellingen. En we doen studies naar de meest urgente vraagstukken zoals ontbossing, de empowerment van vrouwen in de koffieproducerende landen, het ge­ bruik van innovatieve technologieën en goede landbouwpraktijken om de gevolgen van klimaatverandering te bestrijden.’

En wat houdt jullie initiatief ‘A Cup of Learning’ in?
Chiara: ‘Dit is een prachtig – en gratis – trainingsprogramma van de Lavazza Group. We richten ons op jonge mensen, vaak afkomstig uit kansarme sociale groepen, die op zoek zijn naar een baan in de koffiewereld. Lavazza heeft al meer dan 380 mensen geholpen met dit programma. Ik vind het fantastisch dat we in Nederland samenwerken met Ajax als partner. Samen met hen en de gemeente Amsterdam zijn we mensen gaan scouten die opgeleid wilden worden tot barista. Onze Lavazza-barista’s hebben daartoe diverse cursussen gegeven over verschillende onderwerpen, van het kiem-tot-kop-proces tot de koffiezetmethoden en latte art.’

Klimaatverandering en koffieplantages. Hoe reageert Lavazza daarop?
Veronica: ‘Een koffieplant is een gewas dat heel gevoelig is voor de gevolgen van klimaatverandering. Daarom vinden we het ook zo belangrijk ons in te zetten voor de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Wij streven ernaar koffie van topkwaliteit te produceren op een zo duurzaam mogelijk manier. Deze focus is ook geworteld in de geschiedenis van het bedrijf. Milieuduurzaamheid speelt een fundamentele rol in ons streven als we kijken naar innovatie, onze processen en producten, het verminderen van de impact op het milieu en het leveren van een positieve bijdrage op de lange termijn. Zo zijn we toegewijd aan de Lavazza Group Roadmap to Zero: dat begint met activiteiten om emissies te monitoren en te kwantificeren, vervolgens gaat het door met acties voor continue verbetering om de efficiëntie te verhogen en de impact te verminderen en, ten slotte, compenseren we de resterende emissies die niet kunnen worden verminderd. Het is complex voor een toeleveringsketen als die van koffie, maar we boeken belangrijke resultaten: zo wordt bijvoorbeeld 98% van de door de Lavazza geproduceerde koffie gemaakt met hernieuwbare elektrische energie. Ook zijn we actief in herbossings- en beschermprojecten. Bovendien werken we al bijna twintig jaar om boeren te helpen klimaatverandering te bestrijden, via de projecten van de Lavazza Foundation. Sinds de oprichting in 2004 zijn we bezig ons in te zetten voor sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Dit begon met ondersteuning van koffieproducerende gemeenschappen door middel van meetbare projecten, inmiddels zijn het er 33, die ten goede komen aan meer dan 180.000 koffietelers in twintig landen verspreid over drie continenten.

Kun je hier een voorbeeld van geven?
Veronica: ‘Een van onze projecten in Cuba hebben we samen met Cubaanse instellingen ontwikkeld. Daarbij hadden we diverse doelstellingen. De eerste was om de koffieteelt in het land nieuw leven in te blazen en bij te dragen aan het lopende herbebossingsprogramma. De tweede was om de kwaliteit van Cubaanse groene koffie te herstellen tot het niveau van excellentie waardoor het wereldwijd beroemd was geworden. Dit duurzame ontwikkelingsprogramma leidde tot het ontstaan ​​van het nieuwe La Reserva De ¡Tierra! Cuba-melange, die bonen bevat die zijn geteeld door 170 boeren in de provincies Santiago en Granma die de Foundation bij het project heeft betrokken. En het verhaal van deze koffie is volledig traceerbaar via de blockchain-technologie die consumenten toegang geeft tot uitgebreide informatie over de toeleveringsketen en het product, van plantage tot kopje.’

Er ligt een ambitieus plan voor recyclebare verpakkingen?
Veronica: ‘Lavazza streeft naar het garanderen van maximale koffiekwaliteit met zo min mogelijk milieu-impact voor alle producten. We richten ons op het verminderen van de impact op het milieu en op circulariteit. We hebben een strategisch plan opgesteld rond onze “Sustainable Packaging Roadmap”, die tot doel heeft om het volledige assortiment van de Lavazza Group-verpakkingen tegen eind 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken. De resultaten tot dusver: 66% van alle verpakkingen is al recycleerbaar. Bovendien wordt meer dan 89% van het afval dat door productiefabrieken wordt gegenereerd, teruggewonnen en gerecycled en wordt 97% van het plantaardig afval van de koffieverwerking in Italiaanse fabrieken omgezet in meststoffen.’

Wat voor groene koffie drink jij het liefst? En hoe maak je het?
Chiara: ‘Het is een beetje een cliché, maar ik zou niet kunnen zonder mijn dagelijkse dosis espresso, die ik thuis maak met de mokka. Het lekkerst is met versgemalen bonen. Mijn persoonlijke favoriet is echter crema di caffè, ook wel cremespresso genoemd, een koffiecrème met een beetje suiker. Thuis in Italië was het altijd een feest om dit te drinken in het café, zeker tijdens warme dagen in de lente en zomer. Het doet me ook altijd denken aan vakanties, echt aan te raden.’
Veronica: ‘Ik hou van Braziliaanse melanges – ik hou van de balans tussen arabica en robusta bonen, het geeft me een gevoel van harmonie. Ik drink graag versgemalen espresso met mijn bean to cup machine.’

Lavazza Espresso Barista Intenso bonen

Creëer een authentieke espresso, net zoals de Italianen. Met een volle intense smaak van noten, cacao en hout door de langzame drum roasting.
Bestel via ah.nl