Search
Koffiekenners

Dubbel shot melk graag

Tekst
Sophie Fleur Jongebloed
Beeld
Jelle Rietveld

Nederland draait op de witte motor. Voeg daar cafeïne aan toe en we zijn niet meer te stoppen. Cappuccino’s, latte’s, macchiato’s. Wat volgt? We vroegen barista Jeroen Veldkamp naar de laatste melkkoffietrends.

Tekst
Sophie Fleur Jongebloed
Beeld
Jelle Rietveld

Nederland en melkkoffie 

Geklopt, gestoomd, vol, mager, of plantaardig? Melkkoffietrends te over. In de 17e eeuw was koffie zwart als de nacht en verre van de kwaliteit die we nu kennen. Koffiedrab werd gekookt; het bittere goedje werd eindeloos warm gehouden. Het resultaat was even vies als – toch – populair. Suiker en melk waren duur, dus bleef het lang aanmodderen, tót de Fransen voor verlossing zorgden met, jawel, melk. Café au lait maskeerde de lage kwaliteit van de koffiebonen uit de Franse koloniën. Nederlanders vernoemden de melkkoffie naar deze ‘verkeerde’ bonen: koffie verkeerd.
Zie hier het begin van onze liefde voor koffie en melk(schuim). 

Vijf dingen die we volgens Jeroen Veldkamp moeten weten over melkkoffie en melkkoffietrends

1. Alternatieve melk

Plantaardige melk wordt steeds diverser. Was de keuze lang beperkt tot gezoete soja, nu is er een ontelbare hoeveelheid chique noten-, peulvruchten-, en granenmelk. Voor koffiedrinkers met allergieën en dieetwensen is het een uitkomst én het levert mooie nieuwe smaken op voor de avontuurlijke koffiedrinker. Inmiddels staan bij Veldkamp soja-, kokos-, haver- en amandelmelk vast op de kaart. Havermelk en sojamelk zijn favoriet bij zijn barista’s, die schuimen goed. De standaardmelk voor zijn cappuccino is op dit moment nog een romige
biologische volle ­weidemelk. ‘Maar de standaard zou zomaar een cappuccino met sojamelk kunnen worden’, zegt Jeroen.

2. Persoonlijke koffie

Bestellingen nemen toe in complexiteit, terwijl koffiekaarten juist versimpelen. Gasten weten steeds vaker wat ze lekker vinden en maken hun bestelling persoonlijk. In plaats van een macchiato of cortado bestelt de klant bijvoorbeeld een dubbele espresso met een beetje melk en weinig schuim. Klassieke koffies blijven. Maar creativiteit neemt toe.

3. Transparant en traceerbaar

Een verlangen naar kennis over de kwaliteit, herkomst en duurzaamheid van koffie geldt even goed voor de productie van koffie als voor melk. We willen geen melk van stalkoeien en uitgemolken boeren in onze koffie. We willen juist de grassige aroma’s in de melk kunnen proeven, de klaver
en de bloemen die de koe gegeten heeft. Vergelijk het met de nuances van Franse kaas. Veldkamp verwacht zelfs dat we straks lokale melk gebruiken van boeren en koeien die we bij naam kennen.

De nieuwe cappuccino volgens Jeroen Veldkamp? ‘Misschien wel decaf, met kokosmelk, en met een extra shot’

4. Instagram

De gezelligheid van koffie reikt tegenwoordig verder dan de koffietafel: we willen ons koffie-
moment delen op social media. Dat maakt koffie steeds visueler. Op instagram komen melkkoffies in alle kleuren van de regenboog voorbij. Deze koffies worden ­gemaakt met poeders van bijvoorbeeld biet, algen, geactiveerd houtskool en lavendel. Jeroen waagt zich niet aan deze trend en vindt het leuker om een handeling van de gast te vragen. De iced CoffeeLab bijvoorbeeld, waarbij je zelf de ijskoffie moet shaken. 

5. Minder melk, meer koffie

Romig-zoete melk verzacht de bitters, en brengt de karamel­aroma’s in koffie naar boven. Dat is volgens Veldkamp de essentie van melkkoffie: een fantastische koffie, die op smaak wordt ­gebracht met een beetje melk. Niet andersom. Australiërs snappen dat maar al te goed met hun flat white: twee delen espresso, gemengd met één deel warme melk – en dan het liefst het zoete deel van de melk, net onder het melkschuim. 

Wie is Jeroen Veldkamp?

Jeroen Veldkamp is koffieprofessional en gastheer in zijn eigen ‘koffiekroeg’. Hij begint zijn carrière in de horeca, waar hij ‘magie vindt in het moment van overdracht’: cocktails shaken aan tafel, bieren tappen in het zicht van de liefhebber én de perfecte cappuccino neerzetten. In dienst van Douwe Egberts wordt hij twee keer achter elkaar Nederlands Kampioen Barista om vervolgens te besluiten zijn leven aan de mooie boon te wijden. In 2009 opent hij CoffeeLab in Eindhoven en CoffeeLabUC in Den Bosch.