Search
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Sven Drillenburg Lelijveld

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE
Koffiekenners

Sta op voor eerlijke koffie met Sven Drillenburg Lelijveld

Acht koffie-prominenten zetten stappen naar een duurzamere, eerlijkere koffiewereld. En ze vertellen hoe je als koffieliefhebber zelf een groene stap kunt maken.

FOTOGRAFIE
MANON VAN DER ZWAAL
STYLING
IRMA VEELO
TEKST
MONIQUE OVERBEEKE

Sven Drillenburg Lelijveld is inkoper van groene koffie voor Ahold Delhaize Coffee Company van Perla, hét huismerk voor koffie van Albert Heijn.

Groene koffie, duurzame koffie?
‘Met groene koffiebonen bedoelen wij ongebrande bonen. Dat zijn de bonen die we inkopen, we branden ze hier voor Perla al meer dan 125 jaar in de eigen koffiebranderij in Zaandam. Tijdens het branden verkleuren de bonen van groen naar bruin. Wat veel mensen niet weten, is dat het de grondlegger Albert Heijn zelf was die ooit begon met het branden van koffie. Later is de Ahold Delhaize Coffee Company uitgegroeid tot een van de grootste en modernste koffie­ branderijen van Europa. Ons huismerk Perla koffie maken we nog altijd zelf, dat hoort bij Albert Heijn.’

Hoe draagt Albert Heijn bij aan een eerlijkere koffiewereld?
‘Wij waren de oprichter van het keur­ merk UTZ in 2002, waarbij transparantie in de keten een van de belangrijkste voorwaarden was. In 2018 is dit op­ gegaan in het keurmerk Rainforest Alliance. Wij kopen onze koffiebonen al jarenlang gecertificeerd in, met aan­ dacht voor mens en milieu. Perla is hierin echt koploper, in Nederland doet geen enkel koffiebedrijf van deze om­ vang dat. En we doen meer: onze fabriek draait op hernieuwbare energie, we kijken continu hoe we energie kunnen besparen en het merendeel van onze producten zit in recyclebare verpakkin­ gen. Sinds 2020 is onze koffie klimaat­ neutraal gecertificeerd. Dat houdt in dat de impact op het klimaat in de hele keten zoveel mogelijk wordt beperkt en de resterende klimaatimpact wordt gecompenseerd.’

Hoe bijvoorbeeld?
‘Ontbossing is een groot thema, of beter: de natuur. Perla koopt geen koffiebonen uit gebieden waar boskap heeft plaatsgevonden voor koffiepro­ ductie. Dat is ook een van de Rainforest Alliance regels; koffie mag alleen worden gekocht van landbouw­ of bosgrond waar niet gekapt is na 2014. Sindsdien is het mogelijk om bijvoor­ beeld uit satellietbeelden te achterhalen hoe het gebied zich ontwikkelt. Klimaat­ impact is overigens slechts een van de aspecten van Rainforest Alliance. Het is een heel breed keurmerk. Het gaat ook over de sociale kant van koffie, zoals betere leefomstandigheden en inkomen voor de boeren. En over biodiversiteit en waterkwaliteit.’

Hoe ‘groen’ is Perla koffie?
‘Je hebt de beroemde driepoot: people, planet, profit. Het moet goed zijn voor de mensen, de planeet en voor de eco­ nomie. Kwaliteit is daarin de schakel. Wij willen goede koffie kopen van goede boeren. Daarbij hoort dat onze boeren een goede prijs krijgen waarmee ze zelf een toekomstbestendig bedrijf kunnen neerzetten met koffiebonen van constante kwaliteit. Daaraan verbindt Rainforest Alliance bepaalde voorwaar­ den. Als een boer medewerkers niet goed betaalt, dan kopen wij van hem geen koffie. Een consument moet kun­ nen vertrouwen op de kwaliteit van Perla, maar ook op het verhaal erachter.’

Perla Biologisch Espresso bonen

Donker gebrande arabica- en robustabonen, met een rijk aroma en een intense smaak.
Bestel via ah.nl

Perla Biologisch Aroma snelfiltermailing

Van medium gebrande arabica- en robustabonen, heerlijk mild van smaak.
Bestel via ah.nl

Heeft duurzaamheid een prijs?
‘Het is niet gratis. Dat merk je overigens niet alleen in de koffiewereld, dat merk je overal. We kunnen niet langer meer interen op de mensen en de planeet. Het landbouwareaal wereldwijd wordt kleiner door klimaatverandering en door verstedelijking. Dus zullen we samen met de boeren moeten kijken hoe we omgaan met klimaatverandering. Dan heb je het over andere koffiestruiken, schaduwbomen, beter watermanagement. Lukt dat niet, dan blijven slechts een paar landbouwgebieden over, waar je goed koffie kunt verbouwen. Waar we nu kunnen putten uit een brede variatie in koffie uit verschillende landen, zal dat niet overal meer mogelijk zijn. Denk hierbij aan bijzondere koffies, zoals de Single Origens uit Ethiopië en Sumatra, die zijn er dan niet meer.’

Wat merkt de consument daarvan?
‘Dat zou een enorm gemis zijn. Het is een grote uitdaging, waar we ons in Nederland denk ik nog maar kort van bewust zijn. Maar in de koffie landbouwgebieden, weten de boeren het echt al een jaar of tien. Zij merken dat dagelijks, ervaren de waterproblemen, zien dat het bodemleven achteruitgaat en dat raakt de koffie. Dus ja, ik denk dat alle koffie, ook de duurzamer geteelde koffies, daarmee de komende jaren duurder zullen worden.’

Wat is jouw favoriet als het gaat om duurzamere koffie?
‘Ik wissel graag mijn bonen af. Zo drink ik een Sumatra die heel aromatisch is, met een mooie body en een bijzonder smaak. Daarna kies ik voor juist een heel frisse koffie, en dan bedoel ik een wat zuurdere koffie. Bijvoorbeeld eentje uit Columbia of Kenia. Overigens ben ik ook liefhebber van filterkoffie. Wat ik laatst heb herontdekt is Perla Huisblends Goud, een melange van 100% arabica. Heel mooi, een beetje aromatisch met een aangename rins.’