Search
LinkLinkLinkLinkLinkLinkLinkLinkLinkLink
Stories

Met respect voor de bron

Nestlé, het bedrijf dat je kent van onder meer Nespresso® en Starbucks® capsules, van Dolce NESCAFÉ® Gusto® cups en van NESCAFÉ® oploskoffie is ‘on track’ als het gaat om verduurzaming. 100 procent duurzaam zijn in 2030 is het grote doel.

Tekst
Ico van Rheenen
Illustratie
Alvaro Tapia Hidalgo

Wat is het grootse obstakel om vanaf morgen 100 procent duurzaam geteelde koffie in te kopen?

De kleinschaligheid van de wereldwijde koffiebedrijvigheid bemoeilijkt duurzame handel. Een aanzienlijk deel van de koffieteelt vindt plaats door zogenaamde smallholders, boeren die koffie op een klein stukje grond verbouwen, vaak niet groter dan een halve hectare. Zie de ruim 25 miljoen mensen die van koffieteelt afhankelijk zijn maar eens allemaal in kaart te brengen. Traceerbaarheid is prima mogelijk als je een kleine koffie-inkoper bent, maar anno 2020 nog onmogelijk als je, zoals Nestlé, 10 procent van de totale koffie-inkoop voor je rekening neemt. Elk jaar met bijna 5 procent verduurzamen is dan wel degelijk meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

Hoe helpt Nestlé koffieboeren?

Sinds 2010 heeft Nestlé haar duurzaamheidsdoelen vastgelegd in het Nescafé Plan. Dat plan steunt lokale projecten in de koffieproducerende landen. Variërend van trainingen voor koffieboeren tot het aanbieden van ziekteresistente koffieplanten. Ambitie voor 2020 is om 220 miljoen planten te distribueren. Voetprintverkleining is daarnaast een groot doel: van vermindering van watergebruik bij de koffieteelt tot een zero-wastebeleid in de Nestlé-fabrieken. Nestlé is met het Nescafé Plan actief in zeventien landen. Met verschillende projecten. Allemaal onder de vlag Grown Respectfully.

Voorbeelden?

In Kenia initieerde Nestlé een Women’s Empowerment Program om zo’n 6000 vrouwen op leidinggevende posities op de koffieplantages te zetten. In India kregen 1300 boeren gratis medische zorg. In Vietnam konden koffieboeren hun inkomen met 30 procent vergroten door hulp bij betere landbouwtechnieken. In Colombia werden 2600 bedrijfjes getraind in beter watermanagement en ‘reforestation’. In Brazilië kregen 200 waterbronnen bescherming en werden zo’n 70.000 inheemse boomsoorten aangeplant.

Wat is Farmers Origins?

Met NESCAFÉ® Farmers Origins, geïnitieerd binnen het project Grown Respectfully, vijf duurzaam geteelde koffies (Brazil Lungo, 3 Americas Lungo, Colombia Decaffeinato, India Espresso en Africas Ristretto) uit verschillende windstreken, en dus met uiteenlopende smaken. Ieder kopje NESCAFÉ Farmers Origins draagt ​​bij aan een betere toekomst voor de koffieboeren, hun gemeenschappen en onze planeet.