Search
Koffiekenners

Spot on je roast kiezen

Tekst
Ico van Rheenen
Illustraties
Alvaro Tapia Hidalgo
Koffiekenners

Spot on je roast kiezen

Olaf Tromp is roaster bij de jonge micro-koffiebranderij Spot on coffee roasters, waar hij onder meer de koffies van Australian brandt.

Tekst
Ico van Rheenen
Illustraties
Alvaro Tapia Hidalgo

Alleen een spot on gebrande koffie kan spot on gezet worden

Zie hier de verkorte filosofie achter de branderijnaam Spot On coffee roasters. Net als voor Australian is transparantie essentieel voor Tromp en z’n collega’s, die jaarlijks 100 ton koffie voor 120 klanten branden. De processen van Spot On zijn 100% transparant, net zoals de koffiebonen van Australian 100% tot de bron traceerbaar zijn (via de code op de verpakking). Tromp: ‘Wij kiezen onze koffie en klanten uit op eerlijkheid, traceerbaarheid, kwaliteit, een goede prijs voor de boer en uiteraard op smaak. Onze lijnen zijn kort. Omdat we niet voor massa en standaardisering kiezen, hebben we minder controles in het proces nodig dan grote branderijen, waardoor we snel en efficiënt tot de beste en meest bijzondere brandresultaten kunnen komen.’

Probeer te ontdekken welke branding bij jouw smaak en zetmethode past

De belangrijkste lessen voor beginnende liefhebbers

Uren kan Tromp over zijn vak praten, maar de belangrijkste lessen voor beginnende liefhebbers zijn deze: probeer te ontdekken welke branding bij jouw smaak en zetmethode past. ‘Specialty koffie, dus koffie die een cuppingscore boven de 80 volgens de richtlijnen van de Specialty Coffee Association heeft gekregen, wordt vaak lichter gebrand. Je zet er een prachtige filterkoffie mee, nadat je de bonen op de juiste manier hebt gemalen en afgewogen, de watertemperatuur op orde hebt, en de contacttijd tussen beide goed hebt getimed.

Supermarktkoffies zijn donker tot extra donker gebrand, op de oldschoolmanier zeg maar, oftewel “op z’n Italiaans”, met wat meer bittere en kruidige smaaktonen. Soms neem je laurier of donkere chocola waar. Hoe lichter de branding, des te meer aciditeit je proeft: een prettig zuurtje, zoals van verschillende kleuren fruit. Hetgeen niet wil zeggen dat zo’n koffie niet vol en romig kan zijn. Proberen is leren. En andersom.’