Search
Koffiekenners

Francesca Lavazza

Tekst
Monique Overbeeke
Fotografie
Pieter Bas Bouwman
Koffiekenners

Francesca Lavazza

Francesca Lavazza is alweer de vierde generatie die in het familiebedrijf werkt. Ze is tevens de inspirator van veel
art- en designprojecten van Lavazza. Wij spraken de charismatische kunst- en koffiekenner.

Tekst
Monique Overbeeke
Fotografie
Pieter Bas Bouwman

Wat inspireert je?

Lachend: ‘Cafeïne, altijd goed! Ik werk in een familiebedrijf, samen mijn vader, oom, broer. En we brengen ieder onze eigen expertise in. Ik zeg altijd dat mijn grootvader de specialist was in blending, ik doe dat eigenlijk ook. Ik blend communicatie, kunst, design en natuurlijk smaak. Om samen met mijn familie zo’n bijzonder bedrijf te runnen, vind ik nog steeds inspirerend en uniek.’

Kunst, fotografie en design spelen een belang­ rijke rol voor ons

Kunst, design, fotografie; het kwam allemaal samen in de Lavazza- kalenders

‘We hadden al een fantastische start gemaakt met de reclamecampagnes van Armando Testa, die heeft van Lavazza al vroeg een ‘love brand’ gemaakt. Hij liet het hart van Lavazza zien en heeft ervoor gezorgd dat we via de media echt contact konden maken met mensen. Fotografie was een logisch vervolg daarop door de ontmoeting in 1993 van mijn broer Guiseppe met Helmut Newton, nota bene in een koffie- shop. Samen met hem hebben we de eerste twee kalenders gemaakt. Hij begreep als geen ander hoe persoonlijk koffie is voor mensen. Hij vertelde dat koffie voor hem gelinkt is aan mysteries waar altijd een bijzonder verhaal achter zit. Zijn glossy stijl als modefotograaf bleek perfect om onze passie voor koffie over te brengen. Zijn tweede kalender ging nog een stap verder en verhaalde over de kracht van espresso, de foam van cappuccino, het organische van koffie. Toen begrepen we: met fotografie en koffie kun je spelen en het magische ervan uitleggen.
Het was het begin van een prachtige en bijzondere galerij kalenders.’

Het thema van kalender 2022 is ‘Change the world’, hoe belangrijk is dit voor Lavazza?

‘Voor ons is duurzaamheid al jaren meer dan alleen een doel. We willen dit ondersteunen door mensen te prikkelen, te helpen en ook aan te jagen. Zodat de aarde een mooie plek blijft om te leven. Onze laatste kalenderprojecten hebben ook allemaal het thema duurzaamheid. De mensen die eraan mee- werken noemen we ‘artivisten’, ze zijn artiest en activist ineen, zij wijden hun leven aan het beter maken van de wereld. Ik geloof ook dat als we dat samen doen de som groter is dan het geheel der delen.’

Het was het begin van een prachtige en bijzondere galerij kalenders.

Terugblikkend op alle kalenders. Heb je een favoriet?

‘Ik denk toch de eerste kalender, die transformeerde van zwart-wit naar kleur, van de bekende popart fotograaf David LaChapelle in 2002. Het was een kalender die voor veel ophef zorgde, zeker ook internationaal. De kalender was sensueel, uitbundig, levendig, vrij disruptief. Maar dat zat denk ik ook al in ons DNA. Toen we begonnen met Helmut Newton werd onze koffie als erg traditioneel gezien. Lavazza werd niet gedronken in inter- nationale koffieshops maar bij traditionele families thuis. Dat idee veranderde door de jaren heen en daarin hebben onze campagnes en kalenders een grote rol gespeeld.’

Als Luigi, je grootvader, zou terugkijken?

‘Dan denk ik dat hij heel trots zou zijn op wat Lavazza heeft teruggegeven aan Turijn. Tien jaar geleden besloten we in een vervallen deel van de stad een nieuw universum te creëren met een CO2-neutraal hoofdkwartier, een museum en restaurants. Het is een energetische plek geworden waar alles samenkomt. Nuvola betekent “wolk” maar kan ook voor verbinding staan. Een perfecte plaats om omhoog te kijken om allerlei nieuwe oplossingen voor de toekomst te bedenken.’

Lavazza Espresso Barista Intenso bonen

De Barista Intenso heeft een volle smaak met tonen van noten, cacao en hout. Donker gebrand. Blend van arabica en robusta.
Bestel via ah.nl